iklan

April 10, 2011

Tuhan Tak kan Uji kita Jika Dia Tahu kita Lemah..!

tidak cukup dengan amalan sahaja

Besa la kan pendapat orang ni berbeza-beza, ada sesetengah dari korang berpendapat dengan hanya meningkatkan amalan kebaikan dalam kehidupan maka darjatnya akan semakin tinggi di sisi Allah Azzawajalla... bagi gua la kan, memang banyak dari korang yang mengerjakan amalan kebaikan demi mendekatkan diri dengan tuhan yang maha pencipta sekalian makhluk. tapi dengan hanya mengerjakan amalan kebaikan sahaja.., tapi bila tuhan uji korang dengan sedikit musibah dah mula nak mengeluh.. tetibe jer rasa cam dunia ni nak kiamat, rasa cam takde sape nak caring-caring kowang lagi la, rasa cam dunia ni tak adil lah.. 
meh gua petik siket dari buku yang gua baca ni.
Sebenarnya cara lain seseorang itu dapat meningkatkan darjatnya di sisi allah adalah dengan di uji oleh Allah. hatta nabi-nabi pun di uji dengan hebatnya oleh Allah sehingga ada yang mati di bunuh.

Disini gua bukan nak citer pasal gua baca buku ke hape..! sebab buku ni lah banyak mengubah cara dan pemikiran gua. Sebab buku ni jugak gua telah menjadi seorang yang pemaaf. 
Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud ;
"Sesungguhnya Allah telah menyediakan satu darjat bagi seseorang tetapi tidak dicapai hanya dengan amalannya sahaja, sehinggakan dia diuji dengan bala yang menimpa pada jasmaninya maka barulah tercapai darjat  itu.."

Sekarang baru gua bersyukur dengan ape yang telah tuhan berikan pada gua, bukan gua nak cakap gua tak bersyukur sebelom ni, tapi gua slalo gak mengeluh bila member seusia gua dah memeliki kereta sendiri sedangkan gua tak mampo, dorang mampo continue study tinggi-tinggi sedangkan gua hanya separuh jalan sahaja. 

Gua ada gak selalo terfikir kenapa gua jer yang selalo menerima nasib malang, tak sehappy manusia lain, sedagkan gua lupa nak bersyukur dengan rezeki yang gua dah miliki sekarang, ada orang lain sampai takde makanan, takde tempat tinggal, tapi hidup gembira, gua ada semua, tapi asik mengeluh sahaja, gua mengeluh dengan ujian yang allah berikan pada gua, kata member gua, "Allah tak kan uji kao dengan dugaan yang berat jika Allah tahu kao ta kuat" aku percaya satu hari nanti kao akan datang pada aku dan berkata "ape yang kao cakap kat aku dulu semernya betol lah" (kata Amin kepada gua) 

Gua sekarang appreciate giler bila ada member sebaik Razmi @ jet, dapat member seperti Amin josh olswen yang sudi tadah telinga malam2 dengan masalah gua, dan naim @ scott yang gua anggap seperti adik gua sendiri walaupun kenal tak lama. korang jer yang wat idop ako happy lately.

P/S: pada ex gua fatin, tolong maafkan gua, saya bukan yang terbaik untuk awak.saya hanya seorang manusia yang kurang segala-galanya. Dan sayan tak akan jadi yang sempurna untok awak.

1 comment :

Mss Ieza said...

yap.. ryte :))
cm2 larh..
tgk pd silap dri dlu then bru tgk others around XD

more story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...