iklan

June 25, 2011

Terhapusnya Dosa Semalam

Hye all..

Dear Bloggy :-

Entry kali ni sangat panjang, kalau tak larat nak baca sila tekan butang X terima kasih

Minggu lepas demam yang agak teruk. sampaikan dekat tempat kerja pun gua duduk dan tido jer. Last2 dapat MC sehari, lepas pegy klinik dapat antibiotic bagai barulah demam tu kurang. tapi sakit gigi pulak menyerang. sakit dia memang tuhan jer tahu.. mengelupor gua sesorang dekat umah tanpa di temani orang tersayang.



Gua ingat lagi pesan kak Masyitah, bila mana Allah turunkan kita dengan ujian sebab dia nak tengok sejauh mana keredhaan kita mengharungi setiap dugaan yang allah uji. Lagi kalau kita jauh sangat dengan dia (allah) dia datangkan kita dengan sedikit musibah, sebab allah rindu nak dengar suara kita. (doa kita ) pesan kak Masyitah lagi "adik kena ingat setiap ujian dari allah tu sebagai petanda allah masih sayangkan adik, kalau allah dah tak sayangkan adik, dia biarkan saja adik hanyut dengan dunia adik, Allah takkan Uji adik kalau dia tahu adik tak mampu mengharunginya."



Pesan kak siti pula, 10sen kita ambil duit orang, tuhan akan ambil rm10 duit kita. Ya mebey kita tak sedar bilamasa tuhan tu tarik duit kita, contohnya kita demam, pegy klinik dah dekat rm70 beli ubat, besok tayar kereta kita pancit/pecah nak kena ganti baru mahu cecah rm100 + +.... lusanya tetibe wallet kita jatoh dekat pasar ke, nak kena ganti I/C baru, lesen baru dah cecah beberapa puluh hengget. tak pun tetibe TV kat umah rosak, mesen basuh wat hal, sumer nak kena repair pakai duit. so dari situ lah tuhan tarik balik duit kita siket2.. sebagai ganti kita ambil duit atau hak orang yang bukan sepatot hak kita.. Ya mebey ada yang kata kebetulan nak jadi, malang tak berbau (manusia memang pintar mengulas alasan) tapi gua percaya setiap yang terjadi adalah suratan tuhan bukanya kebetulan.

Ape yang gua nak elaborate dari pesanan dedua kakak yang gua sayang ni adalah the same things happen to me... Ya mebey sebelom ni gua ada terambil hak orang ke, tak kisah la ubat gigi dia ke guna tanpa diminta, Pakai sabun basuh kain tak mintak izin dengan tuan tanah, tak pun gua ada terambil duit member2 dan lupa bayar, (gua tersentap seketika memikirkan ape dosa yang gua dah buat sampaikan gua menerima musibah yang menimpa-nimpa)

bulan ni jer kos beli ubat dekat farmasi Rm60, selipar kena curi ntah dah berapa pasang dah, plug meletop dalam bilik, Topup dalam enset ilang ntah kemana, Sakit gigi yang menimpa-nimpa sampai beberapa hari.. Gua bukan nya jenis nak berkira, tapi bila pikir balik logik gak dengan ape yang kak masyitah dengan kak siti cakap tue.. kekadang kita terambil hak orang kita tak sedar, walaupun niat kita nak pinjam, lupa hantar or ambik tanpa pengetahuan tuan rumah memang lah berdosa. Gua redha dengan setiap ujian yang allah berikan.



Minggu ni jugak gua dah mengecewakan ramai orang yang harapkan gua boleh bagi yang terbaik dalam kerja.. gua sedar kebelakangan ni gua dah hilang motivated dalam kerja gua, rasa malas giler. Gua dah tak sama macam mana bulan-bulan sudah.. mebey gua dah rasa selesa sampaikan gua jadi besar kepala. gua tanak sakitkan hati sesaper. So gua nak mintak maaf kalo gua dah kecewakan orang yang selama ni harapkan gua. gua juga manusia yang kekadang lalai dengan kebebasan yang diberi.. Izinkan gua tebus kembali dosa dan kesilapan semalam..



Gua dah jarang solat 5 waktu. Waktu banyak dihabiskan dengan bersembang dengan kawan2, enjoy sana sini sampai tengah malam, Gua dah jarang bersedekah, dah jarang wat amal sesama manusia, mungkin ini peringatan dari tuhan supaya gua kembali kejalan yang benar.. TAUBATLAH...!!

Lepasni harap semuanya kembali normal, dan gua tanak ada masalah lagi. Gua rindukan kehidupan gua yang dulu.. satu jer nak pesan kat sesaper di luar sana, Bagaimana susahnya idop gua, gua tak pernah nak mencuri atau amik hak orang lain untuk kepentingan diri gua sendiri. Biar kebulor tak makan asalkan hati gua kenyang dengan kejujuran dan keikhlasan...




Nota Kaki = Dalam2 tader mo0d nak menghapdate blog. agak panjang gak cerita gua malam ni.. huhuhu... Kita tak mampu nak buat semua orang suka pada kita, janganlah orang terima kita sebab kita kaya. Terimalah kita seadanya.. OKbai..!

4 comments :

lara+nfmk=noorfarahana said...

hahha. sentap juga. nyway ur entry menyedarkan aku juga. thnx 4 da nasihat.

kehidupan MisH dEbuB said...

sgt5 sentap.. akn wat bnde nie jd penyuluh hidup... thanx sgt5... like diz entry damn much.

acikbuCUk... said...

ermmmm,,,,,,memg bgus entry nh....memng sdrkan aq...tp kjp jer...buatnya x...hahaha...ase hati nh dah gelap...pnuh ngan dosa....ingt plak psan mammy aq...even kta sush tahap mna pom...solat jgn tggal...coz tu jer tmpat kita nk mntak prtolongan...dah sdra mra jauh...hnya DIA jer lah yg maha mendengar dan maha memahami...

cintatulip said...

iz dngar lagu "muhasabah cinta" y akak kasi ritu.. sakit y ku rasa biar jadi penawar dosa.. akak byk susah gak.. kwn xnk byar hutang, sakit idung, n byk lg.. tp kak anggap sakit ni penawar dosa.. alhamdulillah kak masih mampu tersenyum.. <3 u iz.. take a gud care.. lumrah hidup kita.. kdang2 kita akan rsa xda mud, rsa eksited, rasa rendah diri, rasa bangga.. hidup ni terlalu typical.. smuanya akan kita lalui.. :)

more story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...