iklan

December 28, 2011

Mak Cik Tadi Nyaris Kena Rogol

Lokasi : Sebuah kedai makan
waktu : 07:19pm
Situasi :

Gua : Selamat datang kak (gua menyapa dengan manja) heh..!!

Ahkak : Hermmmm................

Gua : Oder kak, semua sedap..

Ahkak : Dik bagi Ahkak Mee Udang 1 (makan)

Gua : So sory kak mee udang takde

Ahkak : Ok, kalo cenggitu bagi ahkak Wantan Mee Dry

Gua : Kak yang tu pun takder.....

Ahkak : Dah habis ke.. ok lah bagi mee bandung 1 bakso daging 1

Gua : Kak tu pun takde, yang kita jual yang ada dalam menu tu jer...

Ahkak : Kejadah aku datang kedai ni.. semua takde.. Wei budak baik ko bungkus jer kedai kau ni. itu tak de ini takde... tak payah nak niaga, aku pun tak hadap nak datang lagi

Dengan berbekalkan senyuman manis gua pun membidas

Hakak, dulu ahkak sekolah tak...? ni pun ada label ALA THAI memey la takde ape yang ahkak oder tu, kalo nak makan mee oder la kedai mee kak, ni masakan ala thai... dan sepanjang idop saya kat kedai ni ahkak sorang jer datang kedai ala thai oder mee segala bagai.. minta maaf la kalo saya berkasar, saya just nak mention ahkak jer, sini semua orang layan diri, oder amik depan kaunter, dan kami tak buat service menghantar..

Dengan muka selebet ahkak tu blah... malu lettew... nak lahar orang tak kena tempat..



Selang limabelas minit datang lagi dia.. lagi sekali dia maki hamun gua..

Korang ni niaga ape, sudu takde garfu takde, cemana orang nak makan, menyusahkan orang nak kena cari.. sambil melontarkan bekas sudu biru di hadapan gua yang tak bersalah.. awak tahu tak laki saya kerja ape...??? kalo saya nak arini jugak saya buat  kedai ni bankrap

dah la kau oder kedai lain, datang nak maki insan mulia cam gua ni memey carik nahas la..

monolog dalaman (menatam vavie ni memey tak reti bahasa)

Sekali lagi gua senyum, dan membidas dengan nada ajak beromen
(ahkak gua tukar jadi mak cik dah)

Makcik, ni 1st time ke Makcik datang tempat cenggini, Kalo orang dengar pun malu jer, saya manusia makcik pun manusia, cakap elok takleh ke..??? sudu garfu takde bukan kerja kami nak kutip pastu basuh semata-mata nak bagi makcik.. sebelah ni pun bekas sudu, kenapa tak ambik jer, jangan la main baling-baling barang.. saya ni bukan jenis orang yang tahan sabar.. kalo makcik marah saya sebab tak jual mee udang, wantan mee dry, mee bandung, bakso daging jangan la sudu habis pun makcik nak datang lahar saya.. Makcik ni nama je cikgu (sebab ada name tag dekat baju dia tulis cikgu) tapi bercakap dengan orang tak pikir pakai otak.. jangan fikir kita ada duit kita boleh nak hamun orang sesuki sesuka hati..

dan gua wat muka cenggini.. nah hameek kau..

Dan laki dia datang mintak maaf dengan gua.. tapi gua tak pandang pun laki dia (sebab laki dia tahu bini dia yang salah) mengelabah puyuh tak bertempat.. kalo tak fikir panjang tadi nyaris dah dia kena rogol secara berjemaah.. har har har..

Moral of the story:
Walau kita kaya, harta berjuta-juta, ada pangkat tinggi melangit, jangan sesekali kita terlupa mana asal usul kita.. budi bicara kita, bersopan taboleh ke..? orang yang kerja manusia macam kita juga, cuma nasib tak menyebelah mereka pakai keta mewah2 cam makcik tadi.. kita hormat orang, orang pun akan hormat kita. yer dak..??? Ingatlah makcik. senang di dunia jer, mati esok yang makcik bawak kain kapan jer masuk kubur.. harta benda tu orang tak timbus sekali.. jadi tak rugi kita bersopan walaupun orang tu kerja sebagai penjaga pintu tandas sekali pun..


more story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...