iklan

July 18, 2012

Kisah Uncle Dan Isu Perkauman.

Hye bloggy... 
uncle gigih betol nak menaip entry memalam cenggini
sebabnya banyak benda bersarang di kepala.
sejak sebulan yang lalu
lepas uncle tukar tempat kerja
ramai pulak yang dok menanya
uncle ni bangsa ape, keturuna ape
agama ape, asal kat mana
siyes macam sibai jer rasa..

benda ni rasanya dah lama,
since uncle melangkah ke alam universiti
mesti ramai senior-senior dok menyana menanya uncle ni keturuna mana.
hoomai....

bermula dengan Abang Pakistan Suami Isteri
Masa uncle lalu jer depan kedai dorang
pasti dorang tengok pastu senyum, pastu mengumpat
pastu dok pandang-pandang uncle
kejadah la depa nii
memang tadak keja
last skali wife dia panggil uncle dan tanya
Boy..!! come here, we both really curious to know whether u malay or what.
gua: Miss, Sir why on earth you wanna know about me..? 
dalam hati nak je aku bahan si pakistan ni..
but slow motion.. rilek dlu..
im half malay/chinese.
why...? getus hati uncle..!!!!
Miss pakistan: See i already told you before, he not pure malay
bla..bla..bla... bergaduh dia suami isteri

Pastu, masa gua nak beli donat dekat Big Apple
mostly worker dia at situ sabah/sarawak
tanay  tanya ahkak cashier tu,
dik u sabah kat mana..?
dalam hati, Sabah celah mana pulak ni...???
Kak, saya orang sini la,
Kakak Cashire: Alah dik bahasa boleh tukar, tapi keturunan tak leh tukar, kenapa malu ke orang tahu orang sabah..?
Gua: bukak wallet tunjuk IC.
owh..... orang semenanjung ke..? ahkak ingat macam orang sabah, sorry dik..

Depan kedai Boun Giour
sambil que nak beli shibuyya
tanya adik cashier tu
Abang ni asal Thai ke..?
Gua: ehh..ehh. tak la orang sini lah
la yer ke, kami kan kat sini asal abang lalu je depan kedai mesti kami gosip tanya
kawan saya cakap abang macam orang Philiphine.
Gua: abang kerja je dekat Thai, tapi asal sini
pastu dua ekor tu dok sok sek sok sek belakang cashier.

Dalam kedai tadi
ada budak baru masuk..
kira in training lagi la,
dia tanya uncle...
Abang ni orang mana..?
Aceh ke Jakarta..?
Uncle jawab la,
aceh/jakarta celah mana..?
orang sini la, malaysia
owwh... muka abang macam orang aceh..
Uncle pun dok terpikir la satu hari ni, orang aceh tu macam mana yer..?
jap lagi balik kerja nak google lah..

Kaunter tiket wayang
tetibe adik tu tak cakap melayu dengan uncle,
costumer before tu elok je dia cakap melayu...
(Saya faham la kalau awak cakap melayu pun)
eerr.. ehh sory la incik, saya ingat incik tak faham melayu.
 Adeh..... uncle garu kepala. 

Isu  perkauman ni dah sebati dalam hidup uncle
kemana jer pergi mesti orang tanya..
walaupun uncle ni tak ensem
takde rupa, but orang still tanya..
selagi benda tu tak meragut nyawa
uncle think tak ape kot
biarlah masyarakat tertanya-tanya.

Lepas ni Uncle nak keluar rumah nak pakai purdah

Kekadang idea uncle niew gilew juga

ikotkan banyak lagi story
tapi terasa malas nak menaip entry
biarkan sahaja dia terbuku didalam hati.

1 comment :

Unknown said...

done follow... nice blog...

more story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...