iklan

February 18, 2011

Kelas Bakery

Hurrrm... Malam ni bosan sangat, memang giler bosan tahap gaban. sumpah. Gua tatau nak wat haper dah, hapdate status kat FB dah, Blog walking dah, reply twiter dah, Last2 gua bukak photo album dalam lappy.. Alahai terkenang lak moment di mana gua jadik cikgu dulu.. Alah cikgu kelas keberet je. Ajar makcik2 senior cityzent decorate cake.. (ehh anty lah, nati kena marah lak calling2 makcik segala bagai neh..)

Kisahnya bermula masa gua ke kedai barangan bakery (CITARASA) untuk mendapatkan bekalan tepung sebab ada request dari kastemer nak fruite flan cake. Sebelom masok lam kedai tu gua terbaca paper dekat cermin menyatakan Master chef Tan see Fong nak mengadakan class bakery bertempat di area hotel Dinasty inn. (Chef Tan ni mebey korang tak kenal, tapi kalo sumer pemilik bakery sure derang kenal)

Gua amik enset gua call.. KRINGG..KRINGG.. helo..! prung.. prang.. prung.. prang..barang sepatah dua dia cakap class already fully bo0k.. cis...cis...cis... kejadah betol. di sebabkan gua nak sangat jumpe cheff tu, gua ke kedai CITARASA tu lagi cakap nak masok gak.. Uncle Jay cakap soooly memang fully book..next time yu try cuba lah.. pasti ada luck ma..(sentap tau...gua kecikkan anak mata gua pandang dia..) tetibe dia cakap yu beli la buku dia, CD ada dalam, nati yu juga boleh jumpe..(nak je gua terajang buah pinggang uncle jay toh) OK lah sebab gua nak sangat gua beli lah buku dia. pepatah mengatakan "tak dapat kepala, dapat ekor pom jadik"

Balik umah gua study sampai abes, buku dia bertajok Unique Floral Cake Decoration (rm120) sekali dengan CD. pung..pang..pung..pang... habis lah 2 jilid buku Vol 1 dan vol 2..OK lah, gua rasa gua paham walaupom tak dapat jumpe master chef Tan. gua gi dapor gua praktikkan.. siyes sama cam lam buku. tp tetap lah gua tadapat lawan chef, next week gua pegi kedai uncle jay lagi. (apamacam buku...? ada best...? apa sudah yu pandai buat..! cammon la kasi tengok..) haaissh.. org tua ni nak kena layang pelempang single ke hape..?

Tetibe makcik sebelah cashier tu bersuara, adik pandai wat cake..? bleh la ajar makcik..makcik tak dapat nak masok class Chef Tan sebab penuh..(giler meriam, cam la gua dapat masok gak) Makcik nak belajar hape..? gua tak pandai sangat, stakat wat bunga pandai lah,  kata makcik tu.. ok sangat lah, makcik tak pandai nak wat bunga. adik bagi num telipom bleh, nati makcik call adik datang umak makcik ajar makcik yer..  "Gua pom bagi lah kat beliau nak sangat kan, tak bagi sentap lak, org tua ni nak kena jaga hati dia."

Seminggu lepas tu, siyesly dia call gua. (Hello, sape ni..?)  berbual sepatah dua, dia ajak gua datang umah dia. gua setat moto, pakai helmet, berseluar pendek, berbaju T-shirt biru, Sebelom sampai umah dia, tepi jalan gua berenti beli kuweh.bertandang umah orang tak bawak sesuatu tak best lak. OK. satel. dah sampai, tapi takde pom umah, yg ada kedai roti dan cake, tepi dia ada lah bangsal kecik muat2 lima org duduk. Gua kompius, gua call tanya, tetibe makcik tu kuor dari kedai roti dan kek. rupanya kedai dia.kejadahnya gua nak ajar orang yg dah tentu-tentu ada kedai sendiri, dah tentu pengalaman makan roti lama dari gua, siyes gua baru belajar seminggu. tu pom dari buku, tanpa ada amali dari cikgu, tanpa ada tutorial dari pakar bakery, tanda belajar basic kek pom.. cemana gua nak ajar makcik kedai roti tu..? tak cukop ngan tu, makcik tu ajak lak dua lagi member dia, juga pemilik kedai kek yg terkemuka di kelantan. (ni la dasar mulot celupar cakap pandai sangat wat kek dengan deco bunga) 

Dengan bacaan bismilah gua masok lam kedai dia, gua bagi salam, gua tngok sekeliling, sume dah siap, ada meja mengajar dan 3 bijik kerusi dengan kek kosong 3,4 bijik. dengan piping bag pelbagai warna dengan nozel bunga (sape tatau bebenda yg gua sebotkan tadi sila lah gugel) gua senyum..

Siyesly gua rasa kembang kechot tau.
Giler gua yg budak setahun keladi nak ajar mak cik2 yg dah banyak santan ni. sebab gua dah janji nak ajarkan derang so gua teruskanlah niat murni gua. Memula gua suroh derang buka buku Floral cake decoration vol 1, gua tunjukkan lah satu2 yg gua tahu, ekselly ada lebih dari 15 jenis bunga, 10 jenis renda, 6 jenis daun, 4 jenis royal line.. sebab gua dah peraktikkan selama beberapa hari kat umah, takde masalah hari tu buat gua..(ececece.. berlagak lak) setelah beberapa jam mengajar siaplah. derang sempatlah interbiew gua mana belajar, gua cakap tiru sebijik-sejibik lam buku, kalo wat banyak kali sure menjadi pinyer.derang tetap tamao cayer.Gua kuarkan kad metric bagi derang tengok yg gua memang student farmasi masa tu. baru derang percaya. derang kata gua ada bakat, derang kata gua leh pegi jauh, derang kata gua akan berjaya dengan kerjaya gua, derang kata satu hari nanti sure gua ada kedai sendiri..(eh banyak la pulak derang kata nih..) yg penting skalik gagal janganlah cepat putus asa..tapi kata-kata makcik tu memang pendorong semangat tok gua terus belajar dan berjaya..

Makcik tu kata lagi, tak semua manusia dik tuhan kurniakan bakat dengan hanya belajar dalam buku, tanpa cikgu, dalam masa seminggu leh buat cam ni.. makcik-makcik ni ntah beberapa ribu habis duit belajar wat kek sahaja, dah beberapa tahun dah makcik-makcik belajar, tak jadi jugak. Tuhan dah bagi adik bakat jangan sesiakan. orang lain beribu-ribu duit habis semata nak belajar wat kek. (tetibe mata gua berkaca, lidah gua terkelu, bibir gua kaku, tetibe gua rasa syukur dengan bakat tuhan bagi..)  sebelom balik sempat la gua share2 resipi segala bagai,sebelom balik gua makan2 dulu, derang pom bagi sampul kaler cekelat. gua ingatkan hape, ada duit rm150 dalam sampul. Gua cakap tanak, sebab gua ajar pn iklas. derang cakap la. (Adik amik la, bukan banyak pom, nak bandingkan ilmu yg adik dah share ngan kami bertiga tak ternilai dengan duit sebanyak tue..) Baru gua tahu bila kita niat iklas, tanpa mengharapkan sebarang balasan, tuhan janjikan kita dengan kemanisan senyuman....
Ni antara kek masa proses pembelajaran tu.
Basket cake

Softcollate Ice-cream cheese cake

Chocolate ganache cake

P/S: tegas di ingatkan bahawa kek2 di atas bukanya kek masa gua mengajar tempoh hari, ni kek yg gua buat untok kastemer, tapi lebeih kurang cenggini la kekdahnya rupa paras ke tu..sebab masing-masing tak bawak camera masa gua datang ajar derang. takde la lawo cam kat kedai pom. anak-anak baru bejalan katakan.

2 comments :

FaiZaH YaaKuB said...

wah hebat..belajar dari buku pun boleh hias kek gila kentang bagai..

=o) said...

faezah- kalo kita nak sesuatu tu, kalo kita usaha pasti berjaya. sedangkan cacing celah batu pn bleh hidop

more story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...